Friday, November 20, 2009

Utställning med Archibald Sideshow i Orangeriet!



Nu är det dags att inviga Orangeriet i Malmö Second life med en fantastisk utställning med Archibald Sideshows "who killed the clown". Kom nu på Söndag den 22 Nov kl 20.00 och träffa konstnären själv!

Archibald som IRL heter Björn Malm tog sig tid att svara på några frågor.
Berätta lite om utställningen "who killed the clown"



- Det är en utställning med tavlor från RL som jag har tagit med mig in i SL** . Namnet Who killed the clown kommer från en av tavlorna. Jag vet inte om jag gillar eller är rädd för clowner. Antagligen en kombination.
Vad skiljer sig åt att ha en utställning i Second life mot ha en utställning IRL?

- Oj, I Second Life så når du månniskor över hela världen, medan i RL* når du inte alls lika många. Nakdelen kanske i SL är att du inte får känslan av reaktionerna i SL och att det inte blir nervöst på samma sätt. Du känner dig inte lika bedömd. Du träffar ju inte människorna som är där fast du träffar dom ändå. Det svåra med att mixa SL och RL hahaha.



Hur upplever du konstnärsklimatet i Second life?

- Väldigt bra! Det tog ett tag att hitta. Men det finns många gallerier både med RL konst som folk gör och tar med sig in och SL konst. Folk kan ju göra skulpturer här som de aldrig skulle kunna göra på riktigt och folk vågar leka mer här eftersom det inte är på riktigt. Tyngdlagarna har hävts. Och folk vågar flippa ut mer och prova saker de aldrig skulle vågat i RL

På vilket sätt har du utevecklats i ditt konstnärsskap genom att verka i Second life?

Jag har fått nya ideer och träffat massa människor som jag aldrig skulle träffat annars som har gett mig ännu fler ideer och positiva komentarer som gjort att jag blivit mer aktiv i mitt skapande.

Skulle du säga att Second life är en bra plattform för nya konstnärer att prova sina vingar?

- Ja absolut! Du får ju chansen att ställa ut för världspublik :) Men sen får man vara beredd på att det inte är samma sak att ställa ut i verkligheten. Man får slita mer för att ställa ut i RL.

Har du ställt ut i Malmö i RL?

- Nej inte än men jag har ställt ut i Karlskrona och Göteborg och efter det här så räknar jag med att gallerier i malmö hör av sig hehe, Nej men jag jobbar lite lagom på att hitta någonstans i malmö att ställa ut.



Sista frågan, vad anser dom om Malmös satsning i Second life?

- Jag tycker den är toppen ! Ett grymt bra intiativ, att både få folk att besöka simmen och få namnet Malmö i huvudet och sen är det ju en snygg sim som som kan visa upp lite av staden, Det ända jag saknar här är då kanske ett torg eftersom det finns torg överallt i riktiga Malmö.

Tack för att du svarade på frågorna och lycka till med utställningen!

Varsågod! :-))

Missa inte den här utställningen i Orangeriet Malmö Second life!

Ta mig dit!

Mvh

Urban Eriksson (Ui Beam) Sweden Island

urban.eriksson@swedenisland.se

Ps. Om du är konstnär i Malmö och vill ställa ut i Second life Malmö, så hör av dig till mig så kanske du kan få ställa ut! Ds.

* RL - Real Life
** SL - Second life

No comments:

Post a Comment